상식을 넘은 파격 그리고 구원(히브리서 7장 2-3, 18-19)
상식을 넘은 파격 그리고 구원(히브리서 7장 2-3, 18-19)
탁월하신 주님과 그래서 어떻게?
히브리서는 A B 의 변주라고 설명을 드렸습니다. A는 비교할 수 없이 탁월하신 예수 그리스도를 천사, 모세, 대제사장, 제사와 비교하며 여러 변주로 소개하는 테마입니다. B는 그렇게 탁월하신 주님이 우리를 위해 오셨다면 이제 그렇게 오신 예수님과 어떻게 친구됨을 누릴 것인가? 를 다양한 측면을 가지고 소개하고 있습니다.
A’ / 여기를 넘어 저기에서
오늘 우리가 생각해 보려고 하는 내용은 A’라고 소개드릴 수 있습니다. 대제사장 되신 예수님이 긴 이스라엘의 역사속에서 이어져 온 수많은 대제사장들과 어떤 면에서 비교할 수 없는 대제사장인가?를 소개합니다. 그렇다면 어떤 대제사장이시길래 그분은 비교불가의 완벽한 대제사장이 되실 수 있으실까요? 오늘 이야기는 사실 어제의 묵상과 내일의 묵상까지 이어지는 전체 씨즌 3에 해당됩니다. 씨즌 3의 내용을 간단히 요약하면 비교불가의 대제사장이신 예수님은 이스라엘 역사속 그리고 히브리서가 쓰여진 당시의 대제사장들이 서있는 전통과 규범의 자리를 넘어 선 존재라는 것입니다. 이것을 명확히 보여주기 위해 히브리서는 멜기세덱이라는 구약의 인물을 소환합니다. 그는 레위인의 조상인 아브라함의 십일조를 받고 그를 축복하는 존재입니다. 그는 족보도 없고 조직도 없습니다. 그러니까 여기의 모든 전통과 규범 상식을 뛰어 넘는 그런 존재이기에 비교 불가라고 소개됩니다. (여기까지가 우리가 어제 묵상했던 내용입니다)
바뀌는 세상 속 불변하는 것
불변하는 것이기에 유연성을 갖고 변하기에 오히려 유연성을 상실하는 역설을 생각해 보아야 합니다. 모든 것이 한계를 가졌습니다. 제사도 율법도 마찬가지입니다. 심지어는 우리가 익숙하게 믿고 따르는 모든 경험들과 확신들과 상식과 원칙들 역시 변합니다. 하지만 그것이 변할 수 있음과 변해야만 한다는 것을 그 안에 있는 사람들은 이해하기 힘들고 받아들이기 어렵습니다. 그것은 역설적으로 우리가 가진 것들이 온전하지 못하기 때문입니다. 하지만 온전하고 변하지 않으시는 그 분은 버릴 수 있고 바꾸실 수 있습니다. 그리고 그렇게 버리는 것 바꾸시는 것을 두려워 하거나 불편해 하시지 않습니다. 이것을 오늘 히브리서 기자는 법과 생명이라는 두 그림을 대조시킴으로 우리에게 소개하고 있습니다. 법은 제한적이고 불안정하기에 테두리를 만들고 합의를 만들어 그것을 지킬 것을 요구합니다. 하지만 생명은 무한하며 안정적이어서 끝없이 변화하며 거침이 없습니다. 예 이것이 오늘 예수님이 레위지파를 따르지 않고 유다지파를 따르는 제사장 멜기세댁을 잇는 비교할 수 없이 완벽한 제사장이시라는 말이 주는 메시지 입니다.
결국 결론은 너야!
불변하시는 분이 가지는 유연성으로 결국 우리에게 주어지는 것은 하나님께 나아감입니다. 결국 비교 불가의 예수님은 우리로 하여금 하나님께로 나아가기 위해 이 땅에 오셨다는 것입니다. 오늘의 강조점은 ‘나아감’에 있음을 꼭 기억해 주십시오. 우리는 예수님 때문에 하나님과의 교제를 회복할 수 있습니다. 아니 그 회복으로 나아가야만 합니다. 거기가 최종 자리이며 그것이 우리 주님께서 순종하여 이루신 모든 것의 완성과 목표 지점입니다. 하나님과의 교제의 회복의 중요한 특성은 앞에서 우리가 살펴보았던 확실하기에 유연성을 갖는 모습으로 나타납니다. 우리 주님이 그러하셨듯. 아들을 그렇게 보내실 수 있엇던 우리 하나님아 그러셨듯이 그분과의 교제의 회복으로 나아가는 우리의 모습 역시 그런 특성을 가져야 합니다.
Breakthrough beyond common sense and salvation
(Hebrews 7: 2-3, 18-19)
The incomparable Lord and so how?
I explained that the book of Hebrews is a variation of A B. A is a theme that compares the incomparable excellence of Jesus Christ with angels, Moses, high priests, and priests and introduces them in various variations. If the excellent Lord has come for us, how will B enjoy being friends with Jesus who has come like this? is introduced from various aspects.
A’ / Beyond here and there
What we are going to think about today can be introduced as ‘A’. In what ways is Jesus the High Priest incomparable to the numerous high priests that have been passed down through the long history of Israel? If so, what kind of high priest can he be so that he can become an incomparable and perfect high priest? Today's story actually corresponds to the entire season 3, from yesterday's meditation to tomorrow's meditation. To briefly summarize the contents of Season 3, Jesus, the incomparable high priest, is an existence that transcends the traditions and norms of the high priests in Israel's history and at the time when the book of Hebrews was written. To make this clearer, Hebrews calls for Melchizedek. He is the one who receives the tithe of Abraham, the ancestor of the Levites, and blesses him. He has no genealogy and no organization. So, it is introduced as incomparable because it is something that goes beyond all the traditions and norms common sense here. (This is what we meditated on yesterday)
Unchanging things in a changing world
We need to consider the paradox of being flexible because it is immutable and losing flexibility because it is changing. Everything has its limits. It is the same with the sacrifices and the law. Even all the experiences, convictions, common sense and principles with which we are accustomed to believe and follow change. But it is difficult for those in it to understand and accept that it can and must change. It is because, paradoxically, what we have is not perfect. But he who is perfect and unchanging can forsake and change. And he is not afraid or uncomfortable about changing what he throws away. The writer of Hebrews introduces this to us today by contrasting the two pictures of law and life. The law is restrictive and unstable, requiring borders, agreements, and adherence to them. But life is infinite and stable, endlessly changing and unstoppable. Yes, this is the message given today that Jesus is the incomparably perfect priest who succeeds Melchizedek, the priest who follows the tribe of Judah and not Levi.
In the end it's you!
The flexibility of the unchanging One ultimately gives us access to God. After all, the incomparable Jesus came to this earth to lead us to God. Please remember that today's emphasis is on 'going forward'. We can restore fellowship with God because of Jesus. you have to go to that recovery. That is the final place, and that is the point of completion and goal of all that our Lord has accomplished in obedience. An important quality of the restoration of fellowship with God is manifested in the certainty and flexibility we have seen earlier. As our Lord did. As our God who could have sent his Son like that, so should our character toward restoration of communion with him.